10 pytań, które należy zadać przed stworzeniem aplikacji mobilnej dla Twojej firmy
Skoro czytasz ten artykuł, prawdopodobnie Twoja firma jest już obecna w sieci, albo dopiero planujesz przenieść swoją ofertę do przestrzeni cyfrowej. Jeśli zbudowałeś już stronę internetową prezentującą Twoje produkty lub usługi, to super. Dobra robota! Ale nie zapominaj, że żyjemy w świecie, w którym kwitnie rynek mobilny. W 2011 roku korzystanie z Internetu przez telefony komórkowe stanowiło 6% globalnego ruchu. W 2022 r. ten trend osiągnął 55%. Na całym świecie jest 6,3 miliarda użytkowników smartfonów, więc przejście na mobile to jedyny właściwy wybór. Pomyśl, jak dobrze wykorzystać ten fakt i sprawić, aby Twój produkt wyróżniał się na tle innych dostępnych rozwiązań. Zanim zagłębisz się w tworzenie aplikacji, zadaj sobie kilka podstawowych pytań.
1) Czy rozumiesz, czym jest aplikacja mobilna i jak działa?
Kiedyś do odwiedzenia strony potrzebny był komputer stacjonarny. W tamtym czasie wystarczała też statyczna strona, która nie skalowała się do różnych rozmiarów ekranu. Potem pojawiły się urządzenia mobilne, z nawigacją bez myszy i ekranami dotykowymi. Staroświecki projekt strony internetowej okazał się zbyt ograniczający. Po prostu nie zapewniał wystarczająco dobrych doświadczeń użytkownikom mobilnym.
Od tego czasu witryny i aplikacje mobilne stały się powszechnymi narzędziami używanymi na urządzeniach różnego typu. Aby jednak podjąć świadomą decyzję o budowaniu aplikacji, konieczne jest zrozumienie, co ją wyróżnia. Zarówno aplikacje mobilne, jak i strony internetowe są dostępne za pośrednictwem tabletów i smartfonów oraz dostosowują się do rozmiarów i układów ekranu. Dostęp do strony mobilnej można uzyskać za pośrednictwem przeglądarki, a aplikację należy pobrać ze sklepu internetowego, takiego jak AppStore lub Google Play. Zasadniczo witryna mobilna to Twoja zwykła witryna, ale dostosowana do różnych układów ekranu. Natomiast aplikacja mobilna to oddzielny, przechowywany lokalnie program, który wykorzystuje oprogramowanie urządzenia, na którym jest zainstalowany.
2) Czy aplikacja mobilna to najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy?
Aplikacja czy strona mobilna – którą wybrać? To zależy. Sama strona wystarczy, jeśli chcesz po prostu pokazać swoją treść na różnych urządzeniach. Ale jeśli myślisz o dodaniu różnych funkcji i powiadomień push, oraz potrzebujesz szybko ładującego się, spersonalizowanego rozwiązania, które dobrze działa w trybie offline – powinieneś wybrać aplikację mobilną. Nie wspominając już o tym, że prawie 90% użytkowania smartfona to działania wykonywane aplikacjach, a nie w przeglądarkach, więc właśnie tam należy szukać odbiorców.
Nawet przy wszystkich korzyściach płynących z używania aplikacji, zastanów się, czy jej stworzenie odpowiada Twoim celom biznesowym. Co masz nadzieję osiągnąć dzięki temu narzędziu? Jeśli Twoją jedyną motywacją jest podążanie za tłumem i boisz się, że zostaniesz w grupie “tych bez aplikacji”, nie inwestuj w rozwój takiego rozwiązania. Aplikacje działają z korzyścią dla biznesu tylko wtedy, gdy są przemyślane, unikalne i, przede wszystkim, używane. Więc najpierw zdecyduj, co chcesz osiągnąć – czy planujesz przyciągnąć nowych lub pogłębić relacje z już istniejącymi klientami, wypromować produkty, a może poprawić ogólny wizerunek Twojej marki? Pomyśl najpierw o ostatecznym celu, a następnie o tym, jak go osiągnąć.
Budowanie aplikacji mobilnej ma istotne zalety. Sprawdź, czy aplikacja może pomóc w rozwoju Twojej firmy:
- Pielęgnowanie lojalności i zaangażowania klientów – Aplikacje mobilne są doskonałym rozwiązaniem, jeśli oferujesz usługę, która wymaga regularnego korzystania. Gdy użytkownicy telefonów uzyskują stały dostęp do aplikacji, wzrasta szansa na stałą interakcję. Możesz stosować programy lojalnościowe i dowolnie personalizować oferty, tworząc w ten sposób więź z klientami. Co więcej, Twoja marka stale jest obecna na urządzeniu klienta, nieustannie przypominając mu o swojej ofercie.
- Programy marketingowe i analityka klientów – Użytkownicy aplikacji są proaktywni. Dowiadują się o aplikacji, szukają jej i instalują, bo są realnie zainteresowani Twoją ofertą. W ten sposób stają się cennymi leadami. Gdy już się zwiążą z Twoją marką, to tylko od Ciebie zależy, czy zmienisz aplikację w skuteczny kanał marketingowy, w którym możesz bezpośrednio wchodzić w interakcje z użytkownikami i korzystać z powiadomień push, aby przypominać klientom o aktualizacjach produktów i usług. Takie rozwiązanie ułatwia zbieranie i analizę danych, a Ty możesz stale monitorować wzorce zachowań użytkowników i porównywać je z wynikami Twojej firmy na innych platformach.
- Bezproblemowe zakupy online – Handel mobilny rośnie. W rzeczywistości, już ponad 60% Polaków używa swojego smartphona do robienia zakupów online. Kupowanie jest znacznie łatwiejsze dzięki aplikacji. Zamiast przeglądać niekończącą się listę stron, klient jednym kliknięciem może zamawiać produkty przy użyciu prgramu, który na stałe zapisuje informacje o płatnościach, dane konta i preferencje zakupowe. Co więcej, może on dokonać zakupu na dowolnym urządzeniu, kiedykolwiek i gdziekolwiek zechce. Warto pamiętać, że współczynniki konwersji z aplikacji mobilnych są trzy razy wyższe, niż w przypadku witryn mobilnych.
- Wygenerowane przychody – Oczywiście możesz zdecydować się na oferowanie płatnych aplikacji mobilnych, a to samo w sobie jest źródłem dochodu. Ale wszystkie omówione do tej pory aspekty składają się na lepsze wyniki finansowe Twojej firmy.
3) Czy Twoja obecność w Internecie i baza klientów są wystarczająco mocne, żeby aplikacja przyniosła wymierne korzyści?
Być może coraz bardziej przekonujesz się, że aplikacja to opcja dla Ciebie, ale rozważ jeszcze inne ważne czynniki, które będą miały wpływ na powodzenie Twojej oferty. Ustalmy najpierw podstawy. Czy Twoja firma działa wyłącznie w oparciu o działania face-to-face? Zakładamy, że tak nie jest, ale postawmy sprawę jasno – jeśli nie ma Cię w Internecie, nie potrzebujesz też aplikacji.
Jeśli jednak istniejesz już w sieci, upewnij się, że Twoja strona jest zgodna z ofertą i wyglądem planowanej aplikacji. Pamiętaj, że aplikacja to tylko jeden z elementów customer journey, a wszystkie działania i kanały firmy w sieci powinny wyglądać spójnie. Następnie zastanów się, czy Twoi odbiorcy używają (lub mogą potencjalnie używać) urządzeń mobilnych i czy funkcjonalność, którą chcesz zapewnić, może być obsługiwana przez to rozwiązanie. Jeśli odpowiedź brzmi tak, przejdź do następnego pytania.
4) Jak wygląda Twoja obecność w social mediach?
Przestrzeń mobilna jest pełna połączonych ze sobą platform i kanałów. Użytkownicy mediów społecznościowych są bardzo aktywni na urządzeniach mobilnych i często stają się klientami aplikacji. Zastanów się, jak Twoja firma wykorzystuje Facebooka, Twittera czy Instagrama do wspierania codziennych działań biznesowych, oraz jak możesz zmienić te kanały w narzędzia marketingowe promujące aplikację. Ważne jest, aby kanały różniły się między sobą oferowanymi funkcjonalnościami. Kopiowanie profilu na Facebooku i przenoszenie go do aplikacji to marnowanie pieniędzy.
5) Co robi konkurencja?
Istnieje mnóstwo aplikacji do pobrania. Prawdopodobnie istnieją tysiące tego typu rozwiązań w Twojej branży. Zawsze dobrze jest sprawdzić, z jakimi usługami konkurujesz. Sprawdź recenzje klientów konkurencji, liczby pobrań i inne statystyki ze sklepu z aplikacjami. Wykorzystaj zebrane informacje do wypracowania własnej strategii. Jeśli działasz w niszowym sektorze, gdzie podobne firmy nie mają aplikacji mobilnych, nie traktuj tego jako znak, że nie powinieneś w nie inwestować. Wręcz przeciwnie, dlaczego nie wyróżnić się z tłumu i nie zostać pionierem?
6) Jakie są cele i odbiorcy aplikacji?
Dlaczego chcesz to zrobić? – to jedno z pierwszych pytań, jakie należy zadać. Tylko mając jasno określony cel, możesz stworzyć odpowiednie narzędzie. Na przykład, czy chcesz ułatwić zakupy, stworzyć grę, a może platformę do wyszukiwania i udostępniania informacji? Czym różni się planowana usługa od tej dostępnej za pośrednictwem Twojej strony internetowej? Czyje potrzeby musisz zaspokoić? Zdefiniuj odbiorców jak najwcześniej. Persony użytkowników mogą pomóc w określeniu grupy docelowej i idealnego nastroju, zachowania, oczekiwań i obaw klienta, wpływających na funkcje i ogólny wygląd Twojej aplikacji.
7) Jaka jest unikalna wartość aplikacji?
Na pewno łatwiej jest zgadywać, jakie są potrzeby klientów. Ale zamiast ograniczać się do wyników burzy mózgów, zapytaj ludzi o ich realne problemy. Tylko aplikacja, która jest odpowiedzią na potrzeby ma szansę na sukces. Dlatego też nie może być ona prostym lustrzanym odbiciem strony; musi dawać użytkownikom coś więcej. Możesz pomyśleć o różnych elementach, takich jak powiadomienia o sprzedaży, spersonalizowane zakupy, śledzenie lokalizacji, bankowość online, opcje udostępniania zdjęć, a nawet rozpoznawanie klienta w przestrzeni fizycznej.
8) Czy istnieje rynek dla tej aplikacji?
Zadane do tej pory pytania doprowadziły nas do podstawowej kwestii: Czy Twoja aplikacja ma szansę odnieść sukces na tle innych, często bardzo podobnych programów? Czy udało Ci się zdefiniować wystarczająco dużą grupę docelową, która na co dzień korzysta z urządzeń mobilnych, z jasno określonymi potrzebami i problemami, które możesz skutecznie i rozwiązać? Jeśli odpowiedź brzmi tak, należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną kluczową kwestię.
9) Czy stać Cię na wprowadzenie takiego rozwiązania?
Kwota, którą wydasz, zależy wyłącznie od Twoich wymagań. Możesz stworzyć program za pomocą jednego z dostępnych tanich kreatorów aplikacji. Załóżmy jednak, że inwestujesz w bardziej elastyczne, unikalne, spersonalizowane rozwiązanie. W takim przypadku ceny wahają się od kilku do nawet stu tysięcy złotych (lub więcej). Wszystko zależy od stopnia skomplikowania produktu. Na ostateczną cenę mają wpływ dodatkowe funkcje, złożoność niestandardowego projektu, a także wynagrodzenie programistów, ich wiedza specjalistyczna oraz to, czy zespół techniczny jest zlokalizowany lokalnie czy pracuje zdalnie.
Po dostarczeniu aplikacji należy zadbać o jej utrzymanie. Jest to stały proces, na który musisz odłożyć trochę pieniędzy co roku. Dlatego ważne jest, aby najpierw ustalić, w jaki sposób zapewnisz ROI aplikacji. Nie chcemy Cię jednak zniechęcać. Liczby mówią same za siebie, a rynek aplikacji mobilnych kwitnie, więc jeśli możesz – zainwestuj w to rozwiązanie, ale rób to mądrze, aby czerpać korzyści z tego, co opracujesz.
10) Jesteś gotowy na aplikację?
To ostatnie pytanie jest nieco przewrotne, bo otwiera drogę do nowych. Czy jesteś gotowy na aplikację? Jeśli decyzja została podjęta i masz zamiar zainwestować swoje zasoby w rozwój aplikacji, pozostaje kilka dalszych kwestii do rozważenia:
Z jakiej platformy skorzystać?
Odpowiedź nie jest prosta. Wszystkie platformy mają wady i zalety i trudno powiedzieć, od której z dwóch najpopularniejszych opcji (Google Play i App Store) należy zacząć. Android ma większy udział w rynku, ale sklep Apple jest liderem pod względem przychodów z aplikacji.
Zastanów się, który z tych systemów jest bardziej popularny na Twoim rynku (tj. Stany Zjednoczone, Australia, Japonia i Europa Zachodnia w przypadku systemu iOS oraz Europa Wschodnia, Chiny, Indie i Ameryka Środkowa w przypadku systemu Android) oraz jakie jest wykształcenie i wiek Twoich docelowych użytkowników. Porównaj projekty specyficzne dla systemu, języki kodu, opcje testowania i wymagania dotyczące bezpieczeństwa. W razie wątpliwości poproś programistę o poradę. Najlepszą opcją jest opublikowanie aplikacji od razu na obu platformach.
Musisz także zdecydować, czy chcesz zbudować aplikację cross-platformową, czy natywną. Ta ostatnia jest dedykowana wyłącznie konkretnej platformie i korzysta z usług, zasobów i sprzętu telefonu. W Develtio możemy zapewnić Ci zespół specjalistów budujących równolegle natywne aplikacje dla systemów iOS i Android. A co najlepsze, używamy jednej bazy kodu dla obu platform, co oznacza błyskawiczny czas rozwoju aplikacji.
Jaki będzie zakres aplikacji?
Pomyśl dokładnie niezbędnych funkcjach rozwiązania. Aplikacja nie musi robić wszystkiego – jest zbudowana wokół pewnych funkcjonalności, a ich zdefiniowanie określi zakres Twojego projektu. Na przykład nie potrzebujesz integracji e-commerce, jeśli nie sprzedajesz żadnych produktów; geolokalizacja nie zawsze ma kluczowe znaczenie dla użytkownika. Nie próbuj niepotrzebnie przeładować aplikacji funkcjami, które nigdy nie będą używane.
Jak często będziesz aktualizować aplikację?
Praca programistów aplikacji nigdy się nie kończy. Będziesz musiał aktualizować aplikację, dodawać nowe funkcje i regularnie wysyłać różne informacje. Czas wprowadzania niektórych aktualizacji jest narzucony odgórnie przez przepisy, ale możesz spróbować zaplanować inne zmiany zgodnie przewidywanym rozwojem narzędzia. Jedno jest pewne – jeśli chcesz utrzymać zaangażowanie użytkowników, Twój produkt musi stale ewoluować.
Jak sprawić, by aplikacja przynosiła zyski?
Wszystkie działania związane z aplikacją mają na celu zwiększenie zysków Twojej firmy. Ważna jest też strategia monetyzacji. Możesz zdecydować się na bezpośrednią sprzedaż aplikacji, ale aby to zadziałało, potrzebujesz naprawdę wyjątkowego i atrakcyjnego produktu. Możesz rozważyć wprowadzenie sprzedaży pośredniej i zakupów wykonywanych przez aplikację (gdzie pobranie aplikacji jest bezpłatne, ale użytkownik musi zapłacić za reklamę lub sponsoring). Łatwiej przekonać klientów do tego drugiego rozwiązania. Ale pieniądze nie zawsze idą w ślad za tym modelem (lub pojawiają się z opóźnieniem). W każdym razie, na pewno będziesz potrzebować solidnej kampanii marketingowej promującej aplikację, przeprowadzonej na wszystkich dostępnych kanałach.
Podsumowując
Budowanie aplikacji mobilnej nie jest projektem, który można potraktować lekko. Opracowanie unikalnego, nadającego się do sprzedaży pomysłu, wymaga czasu i zasobów oraz wypracowania konkretnej koncepcji. Rozważ więc plusy i minusy, a następnie dokładnie zastanów się, czy naprawdę potrzebujesz aplikacji, a jeśli tak, to jak powinna wyglądać. Pamiętaj też o korzyściach, jakie Twoja firma może odnieść dzięki stworzeniu aplikacji mobilnej. Bo jest ich wiele. Jeśli ostatecznie uznasz, że to rozwiązanie dla Ciebie, skontaktuj się ze specjalistami Develtio. Chętnie pomożemy Ci zaprojektować i opracować niesamowitą aplikację mobilną lub omówimy alternatywę: zbudowanie progresywnej aplikacji internetowej (PWA), o której możesz przeczytać
tutaj i tutaj.
Podobne posty:
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!