Jak wybrać najlepszego developera WordPress? 8 kluczowych porad i wskazówek.
Ponad 64% stron korzystających z systemów zarządzania treścią (CMS) na świecie opiera się na WordPressie. Nic więc dziwnego, że popyt na usługi wykwalifikowanych developerów WordPress nie słabnie. Z drugiej strony, wielka popularność platformy stanowi ogromną zachętę dla ludzi, którzy próbują wejść do branży i oferować swoje usługi, mimo, że ich umiejętności pozostawiają wiele do życzenia. Stąd też poszukiwania Tego Jedynego (lub Tej Jedynej) dla Twojego projektu może się okazać piekielnie trudnym i najeżonym pułapkami wyzwaniem – podobnie zresztą jak randkowanie. Bez obaw – nasza lista kluczowych porad i wskazówek w mgnieniu oka pomoże Ci znaleźć najlepszego developera WordPressa dla Twojego cennego projektu.
Dlaczego wybór właściwego developera WordPressa jest tak ważny?
Przystępność i łatwość obsługi WordPressa potrafią zmylić. Bo przecież nawet mając zerowe pojęcie o programowaniu będziesz w stanie zbudować wizualnie atrakcyjną i działającą stronę. I na początek to wystarczy, ale prędzej czy później ktoś z odpowiednim doświadczeniem i wiedzą będzie musiał zajrzeć „pod maskę” Twojej strony. Zwłaszcza, jeżeli mówimy o poważnym komercyjnym projekcie, a nie prostej stronce do blogowania. Wdrożenie zabezpieczeń, optymalizacja działania, uporządkowanie struktury i implementacja specyficznych funkcjonalności – wszystkim tym będzie musiał się zająć profesjonalista.
Ale przede wszystkim, dobry developer wie, jak zbudować skalowalną witrynę, abyś nie musiał inwestować w tworzenie nowej, gdy Twój biznes się rozwinie. Najlepszy developer na jakiego Cię stać to Twoja najlepsza inwestycja, która zawsze się zwróci.
1. Wybór właściwego developera WordPress – zrozum, czego szukasz
Twoje poszukiwania odpowiedniego developera (lub agencji) zawsze powinny się zacząć od stworzenia listy potrzeb i wymagań na bieżącym etapie Twojego projektu. Czy wybrałeś już design i motyw strony i tylko potrzebujesz kogoś, kto zajmie się poukładaniem rzeczy na serwerze? Rozejrzyj się za specjalistą od back-endu. A może Twojej obecnej stronie przydałaby się całkowita przebudowa? W takim razie szukaj w kompetentnego full-stack developera.
Zakres umiejętności potencjalnego kandydata będzie też zależał od planowanych funkcjonalności i przeznaczenia strony. Niektórzy developerzy specjalizują się w witrynach e-commerce, inni z kolei mają doświadczenie w budowaniu rozwiązań społecznościowych. Co więcej, jeżeli Twoja obecna strona zawiera elementy, które chcesz zachować, upewnij się, że osoba którą wybierzesz, ma o nich pojęcie.
2. Ustal najlepsze miejsce do poszukiwań
Ok, wiemy już „co”, nadszedł czas, aby określić „gdzie”. Wbrew pozorom, nie musi to być łatwe zadanie. Które miejsce pierwsze przychodzi Ci do głowy? Wiele osób wybrałoby dedykowane portale z ogłoszeniami dla developerów. Całkiem słusznie zresztą, bo to najlepsze miejsce do rozpoczęcia poszukiwań. Platformy takie jak Toptal, Codeable lub oficjalny WordPress Job Board to świetnie miejsca, w których można znaleźć utalentowanych freelancerów. Problemem jest jednak to, że część najlepszych developerów WordPressa nie korzysta z portali ogłoszeniowych do reklamowania swoich usług. Najłatwiej ich znaleźć przez pocztę pantoflową, dlatego warto porozmawiać ze znajomymi z branży, którzy mogą polecić kogoś dobrego. Ale jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz rozmawiać ze swoimi bezpośrednimi konkurentami, zawsze możesz sprawdzić, czy na dole witryny, która Ci się podoba, znajduje się dyskretny link z nazwą twórców strony.
3. Sprawdź portfolio
Znalazłeś potencjalnego kandydata? Teraz musisz go skrupulatnie sprawdzić. A najlepiej zacząć od zlustrowania jego portfolio. Każdy profesjonalny developer powinien je mieć, dlatego lepiej unikaj kandydatów, którzy nie chcą pokazać Ci swojego dorobku. W takim przypadku ryzykujesz zatrudnieniem „w ciemno” osoby, która może się okazać niedoświadczonym freelancerem, niezdolnym do zrealizowania swoich obietnic. Idealne portfolio powinno zawierać:
- Zrealizowane projekty
- Statystyki branżowe
- Komentarze klientów
- Studia przypadku (case studies)
Sprawdzając próbki zrealizowanych projektów zyskasz też pojęcie o stylu pracy developera (co jest kluczowe szczególnie przy projektach front-endowych) i jego umiejętności tworzenia rozwiązań szytych na miarę. Musisz jednak pamiętać, że czasami firmy wprowadzają dodatkowe zmiany po zakończeniu projektu, więc kiepsko działająca strona nie zawsze musi źle świadczyć o jej oryginalnym twórcy.
4. Zapoznaj się z opiniami klientów
Wspominaliśmy już o tym elemencie, ale uważamy go za tyle istotny, że chcemy mu poświęcić oddzielny akapit. Agregatory opinii klientów, takie jak Clutch.co, stanowią fantastyczne narzędzie do weryfikowania firm, z którymi planujemy rozpocząć współpracę. Bezstronni pracownicy Clutcha zbierają opinie podczas ustandaryzowanych wywiadów, co gwarantuje rzetelność i uczciwość całego procesu. Jeżeli firma programistyczna, którą sprawdzasz, ma profil na Clutchu (lub podobnej platformie), a na nim entuzjastyczne opinie, to jesteś na dobrym tropie
A jeżeli chcesz zobaczyć przykład imponującego profilu na Clutchu, to sprawdź nasz. Jest co oglądać, naprawdę.
5. Sprawdź wiedzę kandydata
Podczas weryfikacji kandydatów czasem warto przyjrzeć się z bliska ich kompetencjom i bezpośrednio podpytać o umiejętności. Nie ma nic złego w pytaniu o znajomość najnowszych funkcjonalności WordPressa lub o najważniejsze, zdaniem kandydata, zabezpieczenia strony. Podczas takiej rozmowy możesz też uzyskać bardziej szczegółowy wgląd w zakres technologii, z którymi kandydat potrafi pracować. Oczywiście, o ile sam nie jesteś developerem, będziesz musiał sam się trochę podszkolić, ale ten wysiłek pomoże Ci uniknąć kosztownych pomyłek na przyszłość.
6. Określ styl komunikacji
Brak regularnej i efektywnej komunikacji może narazić na porażkę nawet najprostszy projekt. Bywa też mocno frustrujący. Dlatego też przed rozpoczęciem współpracy warto określić, czy styl komunikacji developera jest kompatybilny z Twoim. Niektórzy oczekują komunikatów po zakończeniu konkretnych etapów projektu; inni spodziewają się znacznie częstszych raportów; jedni wolą rozmawiać przez telefon, innym wystarcza wyłącznie email. Niezależnie od tego jaki styl preferujesz, upewnij się, że druga strona jest w stanie z nim współgrać. Pamiętaj, że maksymalny czas odpowiedzi na pytania i zlecenia powinien być ustalony z góry. To kluczowe, zwłaszcza jeżeli developer (lub agencja) ma być również odpowiedzialny za utrzymanie strony. Rzetelne firmy, takie jak Develtio, proponują podpisanie umowy o poziomie świadczonych usług (ang. Service Level Agreement – SLA), ustalającej i gwarantującej najkrótszy możliwy czas odpowiedzi. Pamiętaj, żeby wyrazić swoje oczekiwania na początku i z góry ustalić akceptowalne SLA. Pozwoli Ci to uniknąć rozczarowań na koniec.
7. Weź pod uwagę podejście do współpracy
Często to nie brak umiejętności lub słaba komunikacja przyczyniają się do porażki projektu. Bardzo destrukcyjny może być też rozdźwięk pomiędzy odmiennymi wyobrażeniami na temat współpracy między klientem a developerem. Niektórzy zamawiający oczekują, że developer przedstawi swój pomysł na wygląd i działanie strony, bo oni sami mają tylko niezbyt sprecyzowaną wizję. Dla części developerów to nie problem, ale dla innych precyzyjne wytyczne są koniecznością. Oba podejścia są jak najbardziej akceptowalne, ale tę kwestię koniecznie trzeba wyjaśnić jeszcze przed podjęciem ostatecznych decyzji.
Najlepszy developer WordPressa dla Ciebie to ten, który od początku rozumie Ciebie i Twój proces.
8. Szukaj najlepszej wartości, a nie najlepszej ceny
W świecie oprogramowania, „taniej” często znaczy „drożej” w dłuższej perspektywie. Niektórzy developerzy zaproponują Ci bardzo atrakcyjną wycenę i oczywiście nie ma w tym nic złego. Ale liczy się głównie to, co zapisano drobnym drukiem. Jeżeli szukasz najlepszego developera WordPress, porozmawiaj najpierw o oferowanym poziomie wsparcia. Może się okazać, że kusząca cena obejmuje wyłącznie etap budowy witryny, a za jakiekolwiek wsparcie później będziesz musiał dodatkowo zapłacić. Zawsze bierz pod uwagę całkowity koszt stworzenia strony razem z opłatą za utrzymanie, dopiero wtedy będziesz w stanie ocenić prawdziwą wartość usługi.
Słowo na koniec
Znalezienie najlepszego developera WordPress bywa ogromnym wyzwaniem. Nawet gdy już znajdziesz kandydata z odpowiednimi umiejętnościami, doświadczeniem, stylem komunikacji i podejściem, może się okazać, że developer nie ma wolnych terminów, lub Ty nie masz wystarczającego budżetu. Niemniej jednak, zastanów się dwa razy zanim zatrudnisz kandydata będącego Twoim drugim lub trzecim wyborem. Czasem lepiej jest poczekać trochę dłużej lub sięgnąć głębiej do kieszeni, żeby zrealizować projekt, który chcesz, a nie projekt, który możesz w danej chwili mieć. A jeżeli nadal nie jesteś pewien, jak wybrać najlepszego developera WordPress , po prostu skontaktuj się z nami. WordPress jest jedną z naszych głównych specjalizacji w Develtio – być może to właśnie nas szukałeś przez cały czas.
Podobne posty:
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!