Strona przewinięta w 0 %
left arrow Back to blog

Firmowa strona internetowa: jak ją stworzyć? [PORADNIK]

Websites for businesses: How to create them? - Develtio


W czasach, gdy prawie wszystkie firmy są obecne w mediach społecznościowych, czy nadal warto zajmować się takim tematem, jak strony biznesowe?

Oczywiście, że tak! Dobrze zaprojektowana strona firmowa przynosi niezaprzeczalne korzyści. Przede wszystkim, posiadanie strony zwiększa wiarygodność marki. Klienci jeszcze przed zakupem często sprawdzają, co mogą znaleźć pod danym adresem internetowym. Strona internetowa to także wizytówka Twojej firmy – dostępna non stop, o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Co więcej, to kopalnia informacji o obecnych i potencjalnych klientach, którą możesz wykorzystać m.in. w swoich działaniach marketingowych. Wreszcie, jest to skuteczne narzędzie do sprzedaży Twoich usług. Jak widać, nie warto rezygnować z własnego adresu internetowego.

Dowiedz się, jak stworzyć witrynę biznesową w 10 krokach.

Strona biznesowa krok po kroku – jak zacząć?

Krok 1:Zdefiniuj potrzeby klienta i stwórz “personę zakupową”

To podstawowy krok: musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoją ofertę i komu sprzedajesz swoje produkty lub usługi. Zdziwiłbyś się jednak, jak wielu przedsiębiorców wciąż uważa, że zdefiniowanie persony kupującego przed stworzeniem strony internetowej jest niepotrzebne. Dlaczego to takie ważne? Bez zrozumienia swoich klientów nie będziesz w stanie zapewnić im tego, czego potrzebują, a witryna Twojej firmy nie pomoże w zwiększeniu sprzedaży. Dlatego lepiej poświęć trochę czasu na stworzenie persony zakupowej – modelu Twojego idealnego klienta. Im więcej szczegółów zawiera, tym lepiej. Rozważ między innymi:

  • Jakie problemy klientów może rozwiązać Twój produkt/usługa?
  • Gdzie mieszka Twój klient – w mieście, czy na wsi?
  • Jaki jest jego/jej wiek?
  • Jakie są jego/jej cele i marzenia? Jaką pomoc możesz zaoferować w ich realizacji?
  • Gdzie pracuje, na jakim poziomie jest jego wykształcenie i jak spędza czas wolny?
  • Czy korzysta z Twojego produktu w pracy, czy raczej w czasie wolnym?
  • Czego się boi?

Pamiętaj, że ta buyer persona to tylko wytwór wyobraźni– w rzeczywistości rzadko znajdziesz idealnego konsumenta. Jednak zdefiniowanie klienta pozwala obrać określony kierunek i stworzyć stronę internetową, która dotrze do odpowiedniej grupy docelowej.

Krok 2: Dobry research: przeanalizuj strony konkurencji

To kolejny istotny krok. Nie chodzi o kopiowanie, ale o bycie świadomym, z jakich rozwiązań korzystają inne firmy z Twojej branży. To także świetny sposób na przyjrzenie się jak konkurenci komunikują się ze swoimi klientami, jakie elementy powtarzają się na ich stronach, których słów kluczowych używają lub jak podchodzą do designu. Dokładnie przeanalizuj przynajmniej kilka stron internetowych, a zdobyta w ten sposób wiedza pomoże Ci zaprojektować stronę firmową wyróżniającą się na tle konkurencji.

Krok 3: Znajdź właściwe słowa kluczowe

Wyszukiwanie słów kluczowych to kolejny krok, który nie może zostać pominięty. Prawidłowo wybrane i wykorzystywane słowa kluczowe pomogą Ci osiągnąć wyższą pozycję w wyszukiwarkach i rozkręcić ruch organiczny. To z kolei daje szansę na wyższy współczynnik konwersji. Jak więc szukać słów kluczowych?

Pamiętaj, że słowa kluczowe powinny być powiązane z ofertą Twojej firmy. Jeśli wybierzesz popularne frazy, które nie są związane z profilem organizacji, ruch na Twojej stronie będzie duży, bezwartościowy. Użytkownicy szybko zorientują się, że nie udzielasz odpowiedzi na ich pytania i odejdą na dobre. Jak więc poprawnie przeprowadzić wyszukiwanie słów kluczowych? Możesz skorzystać z bezpłatnych (np. Google Ads keyword planner) lub płatnych narzędzi. Pamiętaj o wyszukiwaniu popularnych (ale związanych z charakterem Twojej witryny) fraz o jak najmniejszej konkurencji.

Krok 4: Zaplanuj strukturę swojej strony

Właściwy dobór słów kluczowych pomaga uporządkować strukturę witryny. Pamiętaj, że każda podstrona powinna zawierać unikalne frazy kluczowe. Dlaczego to takie ważne? Użytkownicy powinni przejść bezpośrednio do konkretnej podstrony, która odpowiada na ich zapytanie w wyszukiwarce. Graficzna reprezentacja struktury strony pokazuje, jakie podstrony oraz w jakiej kolejności będą wyświetlane oraz jakie słowa kluczowe i treść będą zawierać. Deweloperzy i graficy, którzy docelowo tworzą i programują stronę internetową, będą polegać na przygotowanym przez Ciebie dokumencie.

Oto przykładowa architektura witryny:

  • Strona główna – słowa kluczowe związane z profilem firmy
  • Kategoria produktu/usługi – na tej podstronie znajdują się produkty/usługi (np. doradztwo podatkowe, zabawki dla dzieci, ozdoby choinkowe), których klienci szukają w wyszukiwarkach
  • Strona produktu – to miejsce na dokładny opis produktu/usługi (np. nazwa producenta, numer modelu komputera)
  • Blog – ta podstrona zawiera m.in. treści doradcze związane z profilem Twojej działalności
Czy wiesz,
że możesz odmienić
swój biznes?
Zacznijmy już teraz

Krok 5: Stwórz mock-up’y

Wiesz już, jakie podstrony i jakie słowa kluczowe pojawią się w Twojej witrynie. Czas na kolejny krok – zaprojektowanie mock-upów, czyli makiet, które można określić jako szkice stron. Pokazują one, jak istotne elementy (takie jak logo, opinie klientów, CTA, opisy produktów i opis firmy) zostaną umieszczone na danej stronie. Inny układ sprawdzi się na stronie głównej, a inny na blogu. Na tym etapie strony biznesowe nabierają wreszcie kształtów.

To jednak jeszcze nie pora na wybór kolorystyki czy elementów graficznych. Pamiętaj o stworzeniu wersji witryny na różne urządzenia – ta sama strona wygląda zupełnie inaczej na laptopach i smartfonach. Układ każdej podstrony powinien być jak najbardziej intuicyjny i przyjazny dla użytkownika. Ułatw sobie pracę i sprawdź najważniejsze “przykazania dla projektantów UX” dotyczące użyteczności, opracowane przez Jakoba Nielsena. Pamiętaj, że powinieneś dostosować dane elementy do treści, które pojawią się na stronie, a nie odwrotnie.

Krok 6: Czas na projekt graficzny

Na podstawie stworzonych wcześniej makiet, grafik projektuje układ strony internetowej. Warto na tym etapie przygotować moodboardy z inspirującymi obrazami i schematami kolorów, które Twoim zdaniem dobrze sprawdziłyby się w witrynie. Będą one z pewnością pomocne dla designera. Gotowy projekt znacznie różni się od makiety – dodane są kolory, elementy graficzne, zdjęcia itp. To odpowiedni moment na dokładne omówienie Twojej wizji z grafikiem.

Poprawna kreacja i szata graficzna Twojej strony powinny odpowiadać charakterowi firmy. Pamiętaj też, że lepiej wybrać umiar, niż na siłę korzystać z wielu modnych rozwiązań.

Krok 7: Treści na stronę biznesową

Wiesz już jak będzie wyglądać Twoja przyszła witryna. To oznacza, że czas przygotować treść. Zacznij od opisu firmy, zespołu, wizji itp. Jeszcze przed startem przygotuj kilka dłuższych tekstów na swojego bloga. Zadbaj o to, by ich treść była wartościowa i interesująca – w ten sposób zachęcisz użytkowników do spędzania czasu na stronie. Wszystkie teksty powinny być przyjazne SEO – wykorzystaj przygotowane wcześniej słowa kluczowe. Ważne jest również prawidłowe formatowanie tekstu, ponieważ jest to coś, na co roboty indeksujące zwracają uwagę. Używaj nagłówków (H1-H2) i dbaj o jakość linkowania zewnętrznego i wewnętrznego. Wszystkie te działania sprawią, że Twoja witryna ma większą szansę znaleźć się na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Krok 8: Czas stworzyć i przetestować stronę Twojej firmy

Masz już wszystko, co potrzebne jest do założenia strony internetowej – strukturę, treść, projekt graficzny. Po tym jak witryna zostanie zakodowana i wdrożona, musisz ją poddać dokładnej analizie i przetestować. Sprawdź między innymi, czy działa menu i formularz kontaktowy oraz czy przyciski przekierowują na odpowiednie podstrony. Przeanalizuj też dokładnie, jak witryna i jej poszczególne elementy wyglądają na różnych urządzeniach.

Na tym etapie Ty, graficy i programiści jesteście już zaznajomieni z projektem – paradoksalnie może to utrudnić testowanie serwisu. Zaproście więc do testów osoby, które nigdy wcześniej tej strony nie widziały – spojrzą na nią „na świeżo” i dzięki temu mogą zauważyć coś, co Wy wcześniej przegapiliście.

Krok 9: Strony biznesowe – konfiguracja analityki internetowej

Strona już działa! Czas skonfigurować analitykę internetową. Oznacza to zbieranie i analizowanie danych o ruchu i zachowaniu użytkowników na Twojej stronie. Statystyki Google Analytics dostarczają potężną dawkę informacji, takich jak:

  • Ile osób odwiedziło Twoją witrynę w danym okresie
  • W jaki sposób dotarli oni do Twojej witryny (z wyszukiwarki Google, nawigowania z innej witryny lub profilu w mediach społecznościowych)
  • Jaki jest czas przebywania użytkownika na stronie
  • Które podstrony odwiedzają najczęściej
  • Jaki jest poziom konwersji

Dane z narzędzi analityki internetowej są niezbędne do planowania działań poprawiających konwersję i budujących silną pozycję serwisu w wyszukiwarkach. Dzięki analityce znacznie łatwiej będzie Ci również w przyszłości optymalizować wydatki marketingowe i rozwijać stronę Twojej firmy.

Krok 10: To nie koniec! Stale rozwijaj swoją stronę

Pamiętaj, że nawet najlepiej zaprojektowana strona internetowa nie może pozostać w stanie stagnacji. Ciągły rozwój jest niezbędny, jeśli chcesz pozyskać nowych klientów. Możesz ulepszać niektóre elementy serwisu na podstawie danych o zachowaniu odwiedzających. W tym celu możesz użyć np. testów A/B. Nie zapominaj też o regularnym dodawaniu wartościowych treści do swojej witryny.

Strony internetowe dla firm. Zrób to sam lub postaw na ekspertów!

Chcesz mieć dobrze zaprojektowaną, funkcjonalną stronę firmową, która wyróżnia się na tle konkurencji, a przede wszystkim – skutecznie sprzedaje? Zaufaj naszym ekspertom. Co nas wyróżnia? Mamy na pokładzie specjalistów z wielu dziedzin: programistów, ekspertów UI/UX, grafików i content writerów, którzy ściśle współpracują przy tworzeniu nowoczesnych i funkcjonalnych stron internetowych. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twojej nowej stronie firmowej.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA oraz obowiązuje Polityka Prywatności i Warunki Korzystania Google.
    Arkadiusz Zdziebko
    Head of Sales, Develtio