Strona przewinięta w 0 %
left arrow Back to blog

Dynamiczne treści na WordPressie: co to jest i dlaczego ich potrzebujesz?

WordPress Dynamic Content - Develtio

Zamieszczanie dynamicznie aktualizowanych treści na stronie internetowej od dawna jest codziennością dla właścicieli dużych i małych firm. Powód jest oczywisty – nikt nie chce, aby jego strona internetowa wyglądała jak zakurzona ekspozycja muzealna, zniechęcająca do ponownej wizyty. Dlatego warto publikować dynamiczne treści, które pomagają utrzymać zaangażowanie użytkowników i sprawiają, że doświadczenie każdego odwiedzającego staje się spersonalizowane i wyjątkowe.
Dodawanie dynamicznych treści na stronę z WordPressem, jest wyjątkowo łatwe. WordPress posiada intuicyjne narzędzia do tworzenia i zarządzania dynamicznymi treściami, a my możemy pomóc Ci znaleźć rozwiązanie odpowiednie dla Ciebie. Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Czym są dynamiczne treści na WP.
  • Dlaczego potrzebujesz dynamicznych treści na swojej stronie na WordPressie.
  • Jak możesz dodać dynamiczne treści do swojej witryny WordPress.

Czym są dynamiczne treści na WP?

Zacznijmy od uproszczonej definicji: wszystko, co nie jest statyczne w witrynie WordPress, powinno być uważane za zawartość dynamiczną. Jeśli pamiętasz dawne strony internetowe zbudowane wyłącznie w HTML, wiesz, jak wygląda w pełni statyczna witryna: wszystko wyglądało na niej dokładnie tak samo przy każdej wizycie. Nawet szerokość ekranu była zakodowana na stałe, a użytkownicy zmuszeni byli do przewijania tekstu na boki lub przeglądania wąskiej kolumny tekstu z pustymi przestrzeniami po bokach.
Ale treść dynamiczna to coś więcej niż kolumna tekstowa, która dostosowuje się do rozmiaru okna przeglądarki. W zasadzie każdy element strony internetowej, który może zmienić swoje “zachowanie” w zależności od różnych czynników, stanowi treść dynamiczną. Tymi różnymi czynnikami są oczywiście użytkownicy – ich lokalizacja, płeć, wiek i inne cechy. Zmiany treści zależą również od wcześniejszych działań użytkownika, takich jak historia przeglądanych stron czy dokonane zakupy. Kolejnym dobrym przykładem dynamicznej zawartości są dane wyświetlane np. na temat pogody, ruchu czy widżety kalendarza. Skąd strona ma te dane? Wszystkie informacje są zazwyczaj czerpane z plików cookie, zebranych podczas poprzednich wizyt oraz historii konta w przypadku, gdy użytkownik się wcześniej zalogował.

Jakie są rodzaje dynamicznych treści?

  • Landing page. Jest to pierwsza strona, na której klient może zapoznać się z Twoimi produktami i usługami. Dynamiczna treść na landing page oznacza, że w zależności od tego kto odwiedza stronę, prezentowane na niej treści są dostosowane do odwiedzającego.
  • Posty i artykuły. Ten typ treści powinien dynamicznie dostosowywać rozmiar treści do urządzenia i okna przeglądarki.
  • Strony produktowe. Witryny e-commerce używają dynamicznych stron produktowych do wyświetlania dopasowanych do użytkownika, powiązanych produktów, związanych z nimi ofert oraz kuponów i rekomendacji. Strony produktów z dynamiczną treścią znacznie zwiększają cross-selling.
  • Formularze i pola zakupowe. Dzięki wdrożeniu dynamicznych treści, proces realizacji transakcji można dostosować do klienta. Na przykład, zachęcając klientów do sprawdzenia ofert powiązanych produktów lub usług gwarancyjnych i ubezpieczeniowych.
  • Email i newsletter. Jest to rodzaj treści dynamicznych, który istnieje w przestrzeni internetowej najdłużej. E-maile są wysyłane z konkretnym imieniem adresata w treści, dzięki czemu oferta wydaje się bardziej spersonalizowana i bezpośrednia.
  • Reklamy. W oparciu o historię wyszukiwania i przeglądania odwiedzającego, reklamy w witrynie wyświetlają spersonalizowane treści, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo zaangażowania i konwersji użytkowników.

Dynamiczne strony internetowe – przykłady

Booking.com – używany do wyszukiwania hoteli i rezerwacji noclegów. Pokazuje miejsca noclegowe i cele podróży na podstawie lokalizacji użytkownika, a liczba dostępnych pokoi i obiektów jest dynamicznie aktualizowana w czasie rzeczywistym.

Netflix – usługa strumieniowego przesyłania filmów, oferująca dynamiczne rekomendacje, które dobierane są na podstawie wcześniej oglądanych treści oraz płci i wieku właściciela konta.

Amazon – największa platforma e-commerce na świecie, na której rekomendacje zakupowe zmieniają się dynamicznie na podstawie wcześniejszych zakupów i wyszukiwań klientów.

Dlaczego potrzebujesz dynamicznych treści na WordPress?

O ile trudno wyobrazić sobie nowoczesną witrynę WordPress bez zawartości dynamicznej, o tyle, jej zalety, na pierwszy rzut oka, mogą nie być tak oczywiste dla wszystkich. Przyjrzyjmy się więc korzyściom, jakie niesie dynamiczna zawartość na stronie WordPress:

  • Spersonalizowane doświadczenie użytkownika. Oferty, rekomendacje, sugestie zakupowe – odwiedzający przeglądają treści dostosowane do ich preferencji i potrzeb.
  • Responsywność rozmiaru ekranu. W przeciwieństwie do stron statycznych, strony dynamiczne łatwo dostosowują się do różnych rozmiarów ekranu i urządzeń.
  • Płynna nawigacja. Dynamiczne strony internetowe są znacznie prostsze w nawigacji i ułatwiają użytkownikom znajdowanie interesujących treści.
  • Łatwe aktualizacje. Dynamiczne treści WordPress można bez wysiłku modyfikować i edytować z pulpitu nawigacyjnego WP bez konieczności interwencji programisty.
  • Poprawione KPI. Dostosowana zawartość dynamiczna to pewny sposób na zwiększenie konwersji i zmniejszenie współczynników odrzuceń powodowanych przez treści nieistotne dla użytkownika.

Kiedy wykorzystywać dynamiczne treści WP?

Pomimo ich wielu zalet, treści dynamiczne nie zawsze są konieczne lub pożądane na stronie. Przykładowo, strony zawierające CV, portfolio lub inne statyczne publikacje nie wymagają implementacji dynamicznych treści. Jeśli ze względu na specyfikę branży ciągła modyfikacja treści nie jest wymagana, to statyczna strona internetowa dalej pozostaje właściwym wyborem, nawet w 2022 roku. Po dodaniu odpowiednich elementów za pomocą CSS i JavaScript, witryna nadal może się świetnie prezentować. Po prostu będzie wyglądać tak samo dla wszystkich użytkowników przy każdych odwiedzinach.
Niemniej jednak zdecydowanie powinieneś rozważyć wprowadzenie treści dynamicznych, jeśli Twoja witryna WordPress zawiera:

  • Dużo contentu. Warto zadbać o to, aby wszystkie treści, które tworzy Twój zespół, były wystarczająco dobrze eksponowane.
  • Często zmieniającą się treść. W przypadku witryn statycznych zazwyczaj to administrator strony zajmuje się każdą modyfikacją treści. Natomiast zawartość dynamiczna daje swobodę aktualizacji contentu, którą mogą wykonać osoby nietechniczne. Przykładowo, dział HR może dodawać ogłoszenia o pracę w witrynie w podstronie “Kariera”, podczas gdy wpisy na blogu mogą być publikowane w podstronie “Blog” przez osoby zajmujące się marketingiem.
  • Złożony i/lub często zmieniany design. Zawsze dobrze jest rozgraniczyć zmiany w designie od zmian w treści, aby zmniejszyć ryzyko problemów z ich wdrożeniem.
  • Różne treści w zależności różnych lokalizacji. Zamiast wymieniać wszystkie numery telefonów i adresy oddziałów firmy, możesz wyświetlić tylko numer telefonu/adres oddziału, który jest najbliżej odwiedzającego.
  • Treść, którą można łatwo skategoryzować. Niezależnie od tego, czy jest to lista specjalistów, branż czy produktów, zawsze warto wdrożyć ją w formie dynamicznej, aby wszelkie zmiany można było wprowadzać szybko i sprawnie.

Zwykle istnieje więcej niż jeden powód, przemawiający za tym, aby zdecydować się na dynamiczną treść w witrynie WordPress. Jednak, jak zawsze, warto też starannie rozważyć tę opcję – wprowadzenie dynamicznych treści wymaga dodatkowych zasobów i wysiłku, podczas gdy w rzeczywistości nie zawsze jest to konieczne lub uzasadnione.

Czy wiesz,
że możesz odmienić
swój biznes?
Zacznijmy już teraz

Jak możesz włączyć treści dynamiczne do swojej witryny WordPress?

Zbudowanie witryny WordPress w oparciu o dynamiczną treść nigdy nie było łatwym zadaniem, ponieważ całe przedsięwzięcie wymaga pracy programisty. Na szczęście istnieje też kilka komercyjnych wtyczek, które w wielu przypadkach z powodzeniem mogą zastąpić developera. Wtyczki te są płatne, ale poniesiony koszt na pewno będzie znacznie niższy, niż opłacenie specjalisty. Jest to również dobra opcja dla firm, które mają ograniczony budżet, a które zainteresowane są dostarczaniem angażujących i dynamicznych treści WordPress.

Toolset

Toolset to doskonała wtyczka do zaimplementowania dynamicznej treści na stronie WordPress. Toolset oferuje:

  • Niestandardowe typy pól, taksonomie i relacje między postami
  • Niestandardowe siatki, tabele i listy
  • Formularze do zgłaszania i edytowania treści
  • Niestandardowe wyszukiwania

Nie musisz posiadać umiejętności kodowania, aby korzystać z tej wtyczki – oferuje ona przyjazny dla użytkownika interfejs typu „drag-n-drop”. Toolset jest szczególnie przydatny dla właścicieli sklepów internetowych oraz agentów nieruchomości. Wtyczka umożliwia uproszczone dodawanie dynamicznych cen i wyświetlanie bieżących możliwości wynajmu/kupna na mapie.

JetEngine

JetEngine od Crockoblock jest funkcjonalnie bardzo podobny do wspomnianej powyżej wtyczki Toolset. Oprócz tworzenia niestandardowych pól, taksonomii i typów treści, za pomocą JetEngine możesz dynamicznie wyświetlać wydarzenia w kalendarzu lub punkty na mapie. Jednak tym, co wyróżnia JetEngine, jest jego współpraca z Elementorem – jednym z najpopularniejszych kreatorów witryn WordPress. Biblioteka Elementora zawiera liczne szablony i zestawy witryn, które wyjątkowo dobrze współpracują z JetEngine.

Dynamic.OOO

Kolejna świetna wtyczka, która pomoże Ci zarządzać dynamicznymi treściami WordPress, oferuje ponad 140 różnych funkcji i bezproblemowo integruje się z Elementorem i WooCommerce. W przeciwieństwie do JetEngine i Toolset, nie ma wbudowanego dynamicznego filtrowania wyszukiwania, ale tę konkretną funkcjonalność można włączyć, dodając do strony wtyczkę Search & Filter Pro. Wyróżniającą opcją Dynamic jest możliwość kontroli widoczności. Widżet lub dowolne inne pole treści można ustawić tak, aby pojawiały się w witrynie tylko w określonych godzinach. Dzięki bogactwie wbudowanych funkcji Dynamic jest doskonałym wyborem dla właścicieli witryn, którzy chcą w pełni wykorzystać dynamiczne treści WordPress.

Wszystkie trzy wyżej wymienione wtyczki komercyjne, stanowią doskonałe i wszechstronne narzędzia do zarządzania każdym aspektem wdrażania dynamicznych treści WordPress do Twojej witryny. Warto jednak pamiętać, że w oficjalnym repozytorium WordPressa można również znaleźć wiele darmowych wtyczek dedykowanych konkretnym funkcjom związanym z dynamicznymi treściami.

Słowo na koniec

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci dostrzec, jak bardzo dynamiczne treści w WordPressie mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie odwiedzających i zwiększenie współczynnika konwersji na Twojej stronie. Ale sama technologia to tylko połowa sukcesu – do jego pełni potrzebujesz regularnie aktualizowanego contentu wysokiej jakości.

W Develtio dobrze znamy się na implementacji dynamicznych treści na stronach WordPressa. Napisz do nas, chętnie Ci pomożemy.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA oraz obowiązuje Polityka Prywatności i Warunki Korzystania Google.
    Arkadiusz Zdziebko
    Head of Sales, Develtio