Jak zbudować stronę, która sprzedaje – 7 kroków
W całej historii Internetu nigdy nie było lepszego czasu na budowanie stron internetowych i czerpanie z nich ogromnych zysków. Konkurencja co prawda jest zacięta, ale popyt też. Według globalnych badań, ponad 70% konsumentów na całym świecie uważa, że rynki internetowe są najwygodniejszą formą zakupów. Firmy chcą więc mieć swój udział w tym dynamicznie rozwijającym się rynku, a klienci chcą mieć bogaty wybór. Uruchomienie strony internetowej w celu zwiększenia sprzedaży to oczywisty krok naprzód dla każdej ambitnej firmy. Ale, jak zawsze, wiążą się z tym pewne obawy. Jak wyróżnić swoją stronę z tłumu? Jak zachęcić klientów do powrotu? Jak osiągnąć zamierzone cele? Na szczęście, gdy poświęcisz trochę czasu i wysiłku, będziesz w stanie zbudować stronę internetową, która sprzedaje. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
Krok 1: Zrozum cele swojej witryny.
Niełatwo znaleźć historię sukcesu przedsiębiorcy, która zaczyna się od: “No cóż, nie miałem żadnego planu…”. Planu na swoją stronę internetową potrzebujesz na długo przed rozpoczęciem jej budowy, ponieważ cele, które chcesz osiągnąć, staną się głównym czynnikiem wpływającym na cały proces. Aby określić cele swojej witryny, musisz najpierw odpowiedzieć na kilka pytań. Należy pamiętać, że lista nie uwzględnia ich wszystkich:
- Jakie produkty chcesz sprzedawać na stronie: fizyczne, cyfrowe, a może usługowe?
- Jak chcesz wyrazić tożsamość swojej marki i zwiększyć obecność firmy w sieci?
- Czy planujesz udostępniać wiadomości, ogłoszenia lub aktualizacje swoim klientom i partnerom?
- Czy chcesz pozyskiwać leady od odwiedzających witrynę?
Są szanse, że będziesz mieć więcej niż jeden cel dla swojej witryny. Jest to absolutnie w porządku, ale pamiętaj, że każdy cel wymaga oddzielnej strategii. Załóżmy, że chcesz, aby Twoja witryna zwiększała sprzedaż produktów cyfrowych i generowała potencjalnych klientów? Tworząc witrynę, możesz więc skoncentrować się na wyróżnieniu różnych produktów, a także na wezwaniach do działania, które pomogą Ci zdobyć cenne leady. Niezależnie od Twojej strategii, upewnij się, że jest ona jak najbardziej szczegółowa i przemyślana. Podziękujesz sobie później.
Krok 2: Zdefiniuj swoich klientów i ich potrzeby.
Niezależnie od tego, czy sprzedajesz występ artystyczny, wykład szkolny, sprzęt narciarski czy oprogramowanie księgowe, najważniejsze jest, aby najpierw zidentyfikować swoich klientów. Bez wątpienia to samo dotyczy budowania i prowadzenia dobrej strony internetowej. Historia Internetu jest pełna przykładów nieudanych serwisów e-commerce stworzonych dla wszystkich, ale ostatecznie trafiających do… nikogo. Jeśli nie chcesz, aby Twój projekt podzielił ten sam, smutny los, musisz ustalić, komu dokładnie będziesz sprzedawać swój produkt lub usługę.
Przyjrzyj się swoim potencjalnym klientom. Poznaj ich preferencje i nawyki zakupowe; a jeśli to ma znaczenie, określ też ich przedział wiekowy i grupę społeczną. Uzbrojony w te dane, będziesz znacznie lepiej przygotowany do wyboru projektu witryny, który najlepiej zaspokoi potrzeby Twojego rynku docelowego. Czy Twoja potencjalna publika jest młoda i dynamiczna? Upewnij się, że układ strony nie jest nudny, ani “nijaki”; skoncentruj się na oryginalności treści i ciekawym wyglądzie swojej witryny. Nie zapomnij też sprawdzić, czy integracja z sieciami społecznościowymi działa tak płynnie, jak to tylko możliwe. A może chcesz dotrzeć do niszowych profesjonalistów? Z pewnością docenią oni intuicyjną nawigację po stronie, przejrzysty układ i wnikliwą treść branżową, która nie jest zbyt uproszczona dla masowego odbiorcy. Dopasuj więc treść do grupy docelowej i osiągaj świetne rezultaty.
Krok 3: Najpierw treść!
Im bardziej widoczna jest Twoja witryna, tym więcej się sprzedaje, wszyscy o tym wiemy. A nie ma lepszego sposobu na zwiększenie liczby konwersji, niż oferowanie wysokich jakościowo treści w całej witrynie. Dlatego zbudowanie strony internetowej, która sprzedaje, wymaga od samego początku dostosowania odpowiedniej strategii SEO. Pewne zasady są niezmienne, jeśli chcesz, aby Twoja witryna odniosła sukces:
- Każda treść na stronie musi być unikalna. Bez kopiowania i wklejania opisów produktów, a przede wszystkim bez plagiatów.
- Im bardziej wszechstronne są Twoje treści, tym większą wiarygodność zyskuje Twoja witryna. Zapomnij o ogólnych i niedopracowanych wpisach na blogu. Algorytm Google szybko to wykryje i zepchnie pozycję w wynikach wyszukiwania Twojej witryny w przepaść.
- Ostrożnie wybierz i zastosuj słowa kluczowe. Używaj słów bezpośrednio związanych z Twoją działalnością i w naturalny sposób wkomponuj je w swoje teksty. Nie przesadzaj jednak z ich ilością, zamiast tego skup się na przemienności między głównym słowem kluczowym, a innymi odpowiednimi wyrażeniami, czy synonimami.
- Stwórz zapraszającą i przyjazną atmosferę na swojej stronie internetowej. Unikaj używania stwierdzeń, które mogą być postrzegane jako wywołujące podziały lub prowokujące. Pisz swoje frazy z pozytywnym akcentem i nigdy nie KRZYCZ, ani nie kuś swoich klientów wyrażeniami takimi jak “ZAOSZCZĘDŹ DO 30% TERAZ!!!!!!” Naprawdę, żadna ilość wykrzykników nie uczyni komunikatu bardziej zachecającym.
Najlepiej byłoby, gdyby Twoi goście na stronie zawsze chcieli przeczytać to, co masz do powiedzenia. A to można osiągnąć tylko dzięki wartościowej, dobrze napisanej i oryginalnej treści. Tutaj nie ma drogi na skróty.
Krok 4: Wezwanie do działania, we właściwy sposób.
Zawsze poszukujesz nowych leadów, prawda? Jednak nakłonienie odwiedzających do udostępnienia Ci swoich danych kontaktowych nie jest najłatwiejszą częścią prowadzenia witryny internetowej, która sprzedaje. Czasami wystarczy tylko delikatna sugestia, ale trzeba to zrobić we właściwy sposób. Natrętne wezwania do działania, rozrzucone bezmyślnie po całej witrynie sprawią, że Twoi odwiedzający pomyślą, że są do czegoś zmuszani siłą, a nikt tego nie lubi. Możesz uzyskać znacznie lepsze wyniki, dając swoim gościom w zamian coś cennego. Jedną z najcenniejszych rzeczy, które możesz zaoferować jest wysokiej jakości zawartość do pobrania, na przykład:
- Podcasty
- Webinary
- eBooki
- Szczegółowe raporty i studia przypadków
- Tutoriale
Takie treści mogą być dostępne do pobrania tylko po wypełnieniu formularza oraz podania adresu email. Następnie, możesz skonfigurować narzędzia do automatyzacji marketingu, aby wysyłały emaile, które przeniosą odwiedzających dalej w głąb lejka sprzedażowego.
Nie chodzi jednak tylko o treści premium. Wezwania do działania są najskuteczniejsze, gdy klienci czują, że mają wybór na każdym kroku. Upewnij się, że jesteś tak elastyczny, jak to możliwe, jeśli chodzi o terminy spotkań, rozwiązania w zakresie dostawy i dodatkowe usługi oferowane wraz z Twoim produktem. Gdy klient poczuje, że jego osobiste preferencje są doceniane, to znaczy, że jesteś na właściwej drodze do sukcesu.
Krok 5: Nawiguj do celu.
Jeśli chcesz osiągnąć sprzedażowy sukces, musisz sprawić, żeby sam proces sprzedaży był szybki, przyjemny i intuicyjny. Zdolność do utrzymania uwagi znacznie spadła w ciągu ostatnich dwóch dekad i jest to zmienna, którą należy uwzględnić. Ludzie oczekują, że w jednej chwili znajdą to, czego szukają, bo w przeciwnym razie szybko przeniosą się na konkurencyjną stronę. Aby temu zapobiec, upewnij się, że nawigacja w Twojej witrynie jest na najwyższym poziomie:
- Pomyśl najpierw o użytkownikach mobilnych, to właśnie dzięki nim uzyskasz największy ruch.
- Skrupulatnie kategoryzuj swoje produkty. W razie potrzeby użyj podkategorii.
- Upewnij się, że wszystkie podstrony i kategorie są jasno i dokładnie nazwane.
- Uwzględnij historię nawigacji (ścieżkę nawigacyjną), aby odwiedzający mogli łatwo wrócić do wcześniej odwiedzanych stron.
- Zintegruj wyszukiwanie w witrynie, które natychmiast zapewnia dokładne wyniki.
- Spraw, aby wszystkie podstrony były “landingami”. Odwiedzający nie zawsze zaczynają od strony głównej, wszystkie istotne informacje muszą mieć pod ręką przez cały czas.
To zawsze dobry pomysł, żeby zatrudnić najlepszych UX designerów. Ta inwestycja na pewno się zwróci.
Krok 6: Wybierz odpowiednią nazwę domeny.
Nazwa Twojej witryny to pierwsza rzecz, którą widzą i oceniają Twoi potencjalni klienci. Ma ona wpływ na wizerunek Twojej marki w oczach innych, więc musisz ją wybrać dobrze już za pierwszym razem. Jeśli chcesz, aby Twoja domena budowała wiarygodność, promowała Twój biznes i wzmacniała tożsamość Twojej marki, pamiętaj żeby:
- Była krótka. Staraj się nie przekraczać piętnastu znaków, dłuższe nazwy są trudniejsze do zapamiętania.
- Miała łatwą wymowę i pisownię. Spektakularne łamańce językowe nie podbiją serc Twoich klientów.
- Unikać łączników, mieszania liczb ze słowami i podwójnych liter. Zwiększają one ryzyko literówek; myślniki są również często kojarzone z domenami spamowymi.
- Uwzględnić słowa kluczowe w nazwie. Informuje to wyszukiwarki, o czym jest Twoja witryna i pomoże Ci uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Jeśli to możliwe, wybrać domenę najwyższego poziomu (.com). Najbardziej zapada ona w pamięć i na pewno zwiększy wiarygodność Twojej marki. Ponadto, chociaż na początku może chcesz, aby Twoja firma była lokalna, to warto pamiętać, że gdy się rozwinie, cena domeny .com również wzrośnie.
Wybór świetnej nazwy domeny to tylko jeden krok do sukcesu Twojej witryny. Niemniej jednak, jest to kluczowy krok, więc pamiętaj, żeby podjąć najlepszy możliwy wybór.
Krok 7: Zmiana – to jedyna stała.
Określiłeś już cele swojej witryny, dobrze znasz profile swoich klientów i masz pewność, że na stronie jest mnóstwo urzekających treści, które przyciągają odbiorców. Co więcej, nawigacja na stronie działa płynnie, a Twoja nazwa domeny powoduje zazdrość konkurencji. Czy to znaczy, że praca jest skończona? Być może, ale tylko na dzisiaj.
Witryna, która sprzedaje, to witryna, która stale się rozwija. Nadążanie za nowymi technologiami internetowymi i trendami w projektowaniu jest koniecznością i niekończącym się wyzwaniem. Gdy odpuścisz, w mgnieniu oka znajdziesz kogoś, kto wyprzedzi konkurencję. Ciągłe ulepszenia (i tak, inwestycje) przyniosą na dłuższą metę znacznie lepsze wyniki niż sporadyczne, masowe renowacje. Wybierz ewolucję, a nie rewolucję.
Podsumowanie.
Stworzenie strony internetowej, która sprzedaje, nigdy nie powinno być traktowane jako jednorazowe zadanie, które da się osiągnąć w wyznaczonym czasie. Jest to proces ciągły – zawsze wymagający, często pracochłonny i praktycznie nigdy się nie kończący. Warto pamiętać, że niektóre ważne decyzje muszą zostać podjęte jeszcze przed wprowadzeniem produktów na rynek, a ich pozytywny lub negatywny skutek na stałe towarzyszyć będzie Twojej marce. Z kolei inne decyzje mogą, a nawet powinny być modyfikowane lub nawet całkowicie zmieniane w razie potrzeby. Ale nie ma lepszego sposobu na nawiązanie kontaktu z klientami, zwiększenie sprzedaży i wypromowanie marki, niż stworzenie własnej strony internetowej. Ten wysiłek jest wart nagrody.
Podobne posty:
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!