Strona przewinięta w 0 %
left arrow Back to blog

Szablon vs niestandardowy projekt strony internetowej

Template vs. Custom Website Design - Develtio

Design ma znaczenie! To prosta prawda, o której musisz pamiętać, projektując rozwój swojego biznesu w Internecie.

Niezależnie od tego, czy budujesz nową stronę, czy odświeżasz aktualną, musisz podjąć pewne decyzje. Najważniejszą z nich jest: wybór między szablonem, a niestandardowym projektem strony internetowej.

Może wydawać się, że projekt strony jest nieistotny, ale prawda jest taka, że wybór właściwego designu ma ogromne znaczenie. Może on wpłynąć na sposób, w jaki Twoja firma radzi sobie w Internecie i jaką pozycję zajmuje w wyszukiwarkach. Starannie rozważ więc wszystkie plusy i minusy dostępnych rozwiązań, a my pomożemy Ci podjąć świadomą decyzję.

Dlaczego projekt strony ma znacznie?

Projekt strony ma duży wpływ na to, jak użytkownik postrzega Twoją witrynę i całą markę. A klienci są dziś bardzo wymagający. Wolą atrakcyjne wizualnie witryny i oczekują, że udowodnisz im, że wkładasz spory wysiłek w kreowanie świadomej obecności w sieci.

Chociaż treść może wydawać się ważniejsza niż wygląd to, mimo świetnego kontentu, kiepski projekt może negatywnie wpłynąć na ostateczną decyzję potencjalnego klienta, który wciąż stoi przed wyborem danego produktu lub usługi. Według 38,5% web designerów przestarzały czy niemodny wygląd strony jest głównym powodem, dla którego odwiedzający opuszczają witrynę. W końcu to pierwsza rzecz, którą ludzie widzą. Możesz być pewny, że klienci szybko oceniają Twoją firmę na podstawie wyglądu i funkcjonalności jej witryny (a wyrobienie opinii zajmuje tylko 50 milisekund).

Ale design strony nie wpływa tylko i wyłącznie na pierwsze wrażenie. Jeśli dobrze przemyślisz styl i wygląd swojej witryny, możesz wyróżnić się na tle konkurencjii zwiększyć świadomość marki wśród odwiedzających. Dodatkowo, aż 42% klientów uważa, że design strony jest głównym czynnikiem decydującym o wiarygodności firmy w Internecie. Jak widać, design może więc realnie i pozytywnie wpłynąć na przyciągnięcie klientów. Dlatego zdefiniowanie stylu strony powinno stać się istotnym elementem Twojej strategii digital marketingu.

Jeśli chodzi o wybór designu, nie ma uniwersalnego rozwiązania. Twoja decyzja powinna opierać się przede wszystkim na tym, czy planujesz zmodernizować istniejącą już stronę, czy stworzyć nową witrynę internetową.
W zależności od budżetu, potrzeb biznesowych i wielu innych czynników, możesz postawić na gotowe szablony lub wybrać niestandardowe opcje projektowania stron. Spolier alert – nie udzielimy tutaj jednoznacznej odpowiedzi, który wybór jest lepszy. Oba mają zarówno plusy, jak i minusy. Przyjrzyjmy się więc im szczegółowo.

Czym jest szablon strony?

Jeśli masz ograniczony budżet, czas lub umiejętności techniczne, możesz rozważyć zbudowanie strony internetowej na bazie wcześniej zaprojektowanych elementów. Te elementy są już zakodowane i można je łatwo zintegrować z Twoją witryną.

Nie martw się; wiele osób i firm korzysta z gotowych szablonów stron internetowych. W rzeczywistości popularność platform do tworzenia stron internetowych (takich jak Weebly, Wix) oraz systemów zarządzania treścią (takich jak WordPress) wciąż rośnie. Codziennie na WordPress tworzonych jest ponad 500 witryn i większość z nich opiera się właśnie na gotowych projektach. A wybór jest bardzo szeroki. Spójrz tylko na niektóre oferty szablonów: Themeforest ma ich 30 000, a TemplateMonster ma w ofercie ponad 50 000 gotowych opcji, dostosowanych do pracy na najpopularniejszych platformach.

Jednak zanim podejmiesz szybką decyzję o korzystaniu z gotowej wersji swojej witryny, spójrz na plusy i minusy tego rozwiązania.

Ale najpierw, wyjaśnijmy terminologie.

Szablon vs motyw w WordPressie

Te dwa słowa są często używane zamiennie, ale w kontekście WordPressa mają zupełnie inne znaczenie.

Motyw w WordPress odnosi się do ogólnego projektu witryny, obsługiwanego za pomocą arkusza stylów CSS. Motyw zawiera wszystko, od kolorów po nagłówki, stopki, paski boczne i typografię.

Szablon WordPress to jednostronicowy układ wewnątrz motywu. Za pomocą szablonów możesz dodawać strony o określonej treści, landing page’e lub posty na blogu. Niektóre szablony są od razu przypisane do konkretnych motywów, ale możesz też sam dodać ich więcej i samodzielnie je personalizować.

W niektórych systemach (i w wielu artykułach) nazwa “szablon” odnosi się do ogólnego projektu witryny. Pamiętaj, że nie dotyczy to WordPressa.

Zalety wstępnie przygotowanych szablonów:

Mały koszt: Sprawdź bibliotekę w swoim kreatorze stron internetowych lub na platformie CMS – znajdziesz tam wiele darmowych lub niedrogich opcji. Przykładowo, większość motywów WordPress kosztuje od 130 do 400 PLN, co czyni je przystępnym rozwiązaniem nawet dla małej firmy. Ponadto, ponieważ projekt jest już gotowy, nie musisz się martwić o dodatkowe płacenie programistom za tworzenie niestandardowej witryny.

Prędkość: Jeśli zależy Ci na czasie, z pewnością docenisz szablony za znaczne skrócenie czasu powstawania strony. Mając już przygotowany kod, w zasadzie musisz tylko dodać treść (ale możesz jeszcze poprawić styl i wbudowane funkcje, jeśli masz na to ochotę).

Skalowalność: WordPress to najlepszy przykład skalowalnego rozwiązania. Dzięki niemu możesz dodać wiele stron z nowymi treściami, nie martwiąc się przy tym o projektowanie ich wszystkich od podstaw.

Możliwość dostosowania: Tak, wiemy – strony oparte na szablonach nigdy nie będą tak elastyczne, jak te tworzone na zamówienie. Ale nawet w pracy na wbudowanych rozwiązaniach, nadal uzyskujesz znaczny poziom elastyczności w zakresie wyboru stron, wtyczek i modułów, które można łatwo dodawać lub usuwać. Możesz także dostosować czcionki, układ i kolory. Szablon strony internetowej to tylko punkt wyjścia do dalszego projektu.

Czy wiesz,
że możesz odmienić
swój biznes?
Zacznijmy już teraz

Czemu szablony stron nie zawsze są najlepszym wyborem?

Nie są unikalne: Gotowe rozwiązania są dostępne dla każdego. Chociaż możesz je modyfikować, prawdopodobnie Twoja witryna nadal będzie przypominać inne strony zbudowane na tym samym szablonie. Nie jest to też najlepsze rozwiązanie, jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji.

Nie są zbudowane wokół Twojej marki i biznesu: Gdy ktoś trafi na Twoją stronę, powinien od razu wiedzieć, że jest we właściwym miejscu i dotarł do firmy, której szukał. Niestety trudno jest zakomunikować osobowość biznesową za pomocą powszechnie dostępnego projektu. Ponadto wygląd niektórych elementów zawartych w ustalonych wytycznych marki może być utrudniony ze względu na generyczny układ strony.

Niepotrzebny kod: Wraz z szablonami witryn często dostajesz wtyczki i funkcje, których prawdopodobnie nie potrzebujesz. Głównym celem tych dodatków jest przynoszenie korzyści ich twórcom. Dla Ciebie oznacza to wprowadzenie niepotrzebnego, ciężkiego kodu, który negatywnie wpłynie na szybkość i wydajność Twojej witryny.

Musisz się trzymać wybranej opcji: Ok, więc ustaliliśmy, że w większości przypadków można dopasować projekt stron szablonowych, jednak w ograniczonym zakresie. Możesz spróbować podrasować kod źródłowy strony, tak aby dostosować go do swoich celów, ale nie jest to wskazane. Jeśli wdrożysz takie zmiany, możesz przeoczyć aktualizacje wybranego motywu lub szablonu.

Nie wszystkie są przyjazne SEO: Designerzy szablonów skupiają się na ich funkcjonalności i atrakcyjności wizualnej, a nie na współczynnikach konwersji i optymalizacji. Nie wszystkie szablony mają wbudowane rozwiązania SEO. Często trzeba je dostosować, aby stały się “SEO friendly”. A to już podwójna praca.

Są podatne na ryzyko: Hakerzy uwielbiają witryny z szablonami, ponieważ mogą użyć wielu wtyczek i powszechnie udostępnionego kodu do hakowania witryn.

Czym jest jest niestandardowy projekt strony internetowej?

Zamiast szukać pasującego szablonu, możesz mieć witrynę zaprojektowaną specjalnie z myślą o unikalnym stylu Twojej marki.

Witryny zbudowane na zamówienie są planowane i projektowane od podstaw. To oznacza, że musisz dokładnie przemyśleć każdy aspekt procesu rozwoju strony. Oczywiście, nie chodzi tylko o grafikę, kolory i czcionki. Profesjonalny programista lub agencja zajmujący się projektowaniem stron internetowych, spędzą z Tobą czas, rozmawiając o Twojej firmie, celach, które chcesz osiągnąć i potencjalnych odbiorcach. Gdy dokładnie zrozumieją koncepcje Twojej witryny, zaproponują konkretne funkcjonalności, opcje zarządzania i rozwiązania SEO.

W zależności od wymagań możesz zapłacić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych za pracę niestandardową (lub więcej, jeśli jesteś bardziej kreatywny i pozwala na to budżet). Ale czy efekt końcowy jest wart inwestycji?

Zalety posiadania niestandardowej strony

Odpowiada na potrzeby Twojego biznesu: Jak wspomnieliśmy wcześniej, Twoje potrzeby, pragnienia, wizja i misja firmy znajdują się w centrum planu niestandardowego projektu witryny. Na przykład, jeśli pozycjonowanie marki jest dla Ciebie kluczowe, stworzona na zamówienie strona internetowa pozwala na stworzenie wyjątkowej więzi z klientami.

Jest szybsza i wydajniejsza: Te aspekty będą udoskonalone, jeśli zainwestujesz w niestandardową stronę internetową zbudowaną z myślą o optymalizacji. Kod tego typu witryn jest zwykle czysty i lekki, wolny od funkcji, których nigdy nie będziesz używać. Po prostu spróbuj i zobacz, jak zmienia się szybkość ładowania.

Odpowiada wymogom SEO: Agencje zajmujące się projektowaniem stron internetowych zwykle mają wewnętrzne zespoły SEO, które koncentrują się w szczególności na zapewnieniu Twojej witrynie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jest responsywna na różnych urządzeniach: Profesjonalni twórcy stron internetowych zadbają o to, aby wszystkie strony były poprawnie wyświetlane na różnych urządzeniach mobilnych.

To najlepszy wybór dla biznesów e-commerce: Witryna postawiona na szablonie prawdopodobnie nie będzie w stanie unieść ciężaru sklepu internetowego z tysiącami produktów.

Łatwo się nią zarządza: Twój web designer jest po to, aby pomóc Ci na każdym kroku, nawet gdy produkt jest już gotowy. Jednak dzięki systemowi zarządzania treścią, możesz sam zająć się administracją witryny. Co więcej, masz pełny wpływ na jej wygląd – sam podejmujesz decyzje dotyczące struktury, układu, dodatkowych funkcji i wszystkich szczegółów, wliczając w to nawet najmniejsze przyciski.

Wady korzystania z niestandardowych witryn

Dwie główne wady posiadania zaprojektowanej od podstaw strony internetowej to czas i pieniądze. Biorąc pod uwagę wspomniane już możliwe koszty, związane z tworzeniem stron internetowych, jest dość oczywiste, że małej firmy z niskim budżetem prawdopodobnie nie będzie stać na to rozwiązanie. Co więcej, ciągłe wsparcie witryny przez web designerów prawdopodobnie będzie kosztować jeszcze więcej.

Należy również wziąć pod uwagę, że budowanie niestandardowego projektu od zera zajmuje dużo czasu. Na wstępne planowanie i badania, a następnie na fazę budowy, powinieneś przeznaczyć od 2 do 6 miesięcy w swoim biznesplanie (w zależności m.in. od liczby podstron).

Która opcja jest dla Ciebie?

Jak widać, wybór między szablonem a niestandardową witryną jest oparty na wielu czynnikach. Zanim podejmiesz decyzję, zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy muszę stworzyć nową stronę czy zmodernizować istniejącą?
  • Jaki jest mój budżet?
  • Czy spieszy mi się z tym projektem?
  • Jaki cel powinna osiągnąć moja strona internetowa?
  • Co powinna zawierać, aby osiągnąć ten cel?

Ogólnie rzecz biorąc, szablony są prawdopodobnie lepszą opcją dla bardzo małych firm, blogerów, a nawet start-upów dopiero rozpoczynających działaność. Jeśli chcesz jak najszybciej zaprezentować się w sieci i potrzebujesz jedynie prostej strony internetowej, gotowe rozwiązanie jest wystarczająco dobrą opcją.

Jeśli jednak masz większy apetyt i chcesz rozwinąć duży biznes, a dodatkowo nie masz napiętego terminarza, postaw na niestandardową witrynę. Kiedy mierzysz wysoko i chcesz zrobić dobre wrażenie w sieci, prawdopodobnie zabezpieczyłeś już na tę inwestycję wystarczający budżet. Jest to dobra opcja dla sklepów internetowych oraz średnich i dużych firm. Mimo, że płatność za zbudowanie witryny odbywa się z góry, to w perspektywie czasu, ta inwestycja się zwraca. Nie będziesz musiał się też martwić o nowe wtyczki, aktualizacje oprogramowania czy problemy z utrzymaniem strony. A jeśli kiedykolwiek zdecydujesz się na jej aktualizację, to pomoże Ci w tym zespół profesjonalnych web developerów.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA oraz obowiązuje Polityka Prywatności i Warunki Korzystania Google.
    Arkadiusz Zdziebko
    Head of Sales, Develtio