Strona przewinięta w 0 %
left arrow Back to blog

22 trendy UI i Web Design, które musisz znać w 2022 roku

22 UI and Web Design Trends for 2022 You Need to Know - Develtio

Tegoroczne trendy w projektowaniu stron internetowych sprawią, że ponownie przyjrzysz się kolorom, typografii, szybkości strony, a nawet wskaźnikom myszy. W tym roku, na pewno każdy znajdzie dla siebie coś nowego. Zaczynajmy.

1. Śmiałe kolory

Jeśli chodzi o trendy kolorystyczne w projektowaniu stron internetowych, rok 2022 to czas, w którym można postawić na śmiałe barwy. Rozważ wybór jasnej, nasyconej palety zamiast miękkich, neutralnych tonów. A grafika o wysokim kontraście (na przykład czarne litery na żółtym tle) przyciągnie uwagę milenialsów.

Kiedy łączy się określone barwy, można uzyskać żywy, energetyczny efekt. Z drugiej strony, brak koloru może być równie efektowny. Oto kilka kombinacji kolorów, które są odważnym wyborem:

  • Niebieski i pomarańczowy
  • Czerwony i zielony
  • Fioletowy i żółty
  • Czarny i biały

Kolor może również przekazywać ideę lub punkt widzenia. Na przykład, możesz użyć zielonego, aby wysłać wiadomość, że sprzedajesz produkty naturalne. Dodaj nieregularne kształty i uśmiechnięte twarze do odważnych kolorów, a uzyskasz pozytywne i zabawne wrażenie.

2. Pogrubione czcionki i brutalizm

Innym, równie świeżym, trendem na stronach internetowych jest stosowanie dużych, pogrubionych czcionek. Ten styl typografii, znany jako brutalizm, sprawia, że strona internetowa wyróżnia się surowym, miejskim klimatem. Nadwymiarowy tekst staje się elementem graficznym, który pasuje zarówno do stylu minimalistycznego, jak i maksymalistycznego. Na przykład, duży tekst na obrazie lub filmie wzbudza zainteresowanie, ale nie tworzy przy tym bałaganu. Natomiast minimalistycznym projektom, powiększony tekst na neutralnym tle nadaje subtelny, wyrafinowany ton.

Surowe, odważne, a nawet brzydkie. To terminy opisujące brutalistyczne projektowanie stron internetowych. Piękno nie jest tutaj celem. Brutalistyczne elementy stron internetowych to:

  • Czarno-biała kolorystyka
  • Brak zdjęć
  • Asymetryczna konstrukcja
  • Jedna czcionka w całej witrynie
  • Brak gradientów
  • Przetłoczone lub nakładające się elementy

Brutalistyczne strony internetowe mają wiele cech wspólnych, ale nie ma tutaj sztywnych zasad. Zachęcamy do eksperymentowania z kolorami, czcionkami, nagłówkami, akapitami lub jakimkolwiek innym zastosowaniem nadwymiarowej typografii.

3. Powiększone wskaźniki myszy

Powiększone wskaźniki to kolejna cecha obecnych trendów w projektowaniu stron internetowych. Ten element projektu może wyróżnić Twoją witrynę i poprawić wrażenia użytkownika (UX). Możesz użyć kształtu, koloru, przezroczystości, a nawet animacji, aby ulepszyć wskaźniki myszy.

Okrągłe wskaźniki są również popularną opcją w trendzie wskaźników ponadwymiarowych. Przykłady zawierają:

  • Jasnoczerwone kółko, które zmienia kształt lub rozmiar, gdy unosi się nad klikalną zawartością.
  • Tradycyjny wskaźnik w kształcie strzałki z okręgiem wokół
  • Pulsujące koło przypominające urządzenie śledzące

4. Opcje scrollowania tekstu

Strategiczne wykorzystanie przewijanego tekstu to przyciągający wzrok sposób na przekazanie wiadomości. Przy prawidłowym ustawieniu, tekst pozostaje czytelny podczas przewijania na ekranie. Powszechną techniką jest przesuwanie dużych, konturowych liter po obrazie od prawej do lewej. Z przewijania tekstu można korzystać na wiele sposobów, w tym:

  • Tekst stale przewija się na stronie
  • Tekst przesuwa się na stronie, a następnie pozostaje nieruchomy
  • Tekst przewija się w jednym kierunku, a następnie wraca na początkowe miejsce
  • Najlepiej ograniczyć używanie przewijanego tekstu do krótkich, zapadających w pamięć fraz. Aby ułatwić korzystanie, ważne treści, takie jak wezwanie do działania lub informacje „skontaktuj się z nami”, powinny pozostać statyczne

5. Mega stopki

Nawet coś tak powszechnego, jak stopka strony internetowej, znalazło się na liście trendów w projektowaniu witryn 2022. Mega stopki to konieczny element w przypadku stron internetowych, które zawierają wiele informacji i opcji zaangażowania. Dlaczego więc nie podzielić stopki na osobne sekcje dla każdej funkcji?

Przykładowo, stopka na stronie internetowej może zawierać jedną sekcję na zapisy do newslettera, drugą z opcjami menu i trzecią sekcję na zastrzeżenia, politykę prywatności i inne kwestie prawne. Dzięki temu, użytkownicy mogą znaleźć i uzyskać dostęp do dowolnych funkcji, których potrzebują, w jednym wygodnym miejscu.

Poznaj kilka sprawdzonych metod projektowania mega stopek:

  • Dołącz przyciski mediów społecznościowych
  • Uporządkuj ważne kategorie stron w kolumny
  • Wyświetl formularz zapisu na e-maile
  • Zwiększ świadomość marki, dodając powiązane z nią logo, kolory lub ikony

6. Inkluzywność

Standardy projektowania stron ewoluowały, a dzięki wykorzystaniu inkluzywnego języka, czy neutralnych pod względem płci obrazów, witryny internetowe są bardziej przyjazne dla wszystkich. Projektanci stron internetowych biorą pod uwagę pewne zmienne i ich wpływ na rasę, zdolności, płeć, wiek i kulturę. Odpowiednia może być dowolna kombinacja następujących zmiennych:

  • Język
  • Czytelność tekstu
  • Tekst alternatywny
  • Ton głosu
  • Kolor neutralny pod względem płci
  • Obrazowość

Projektanci stron internetowych coraz bardziej zwracają uwagę na to, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni używają narzędzi elektrycznych i sprzętu kuchennego. Dlatego firma sprzedająca sprzęt do pieczenia, powinna unikać różowego schematu kolorów, aby klienci wszystkich płci mogli dobrze czuć się na stronie.

7. Quick-Loading Pages

Nie jest tajemnicą, że szybkość strony jest kluczowym czynnikiem w projektowaniu stron internetowych. Wolne ładowanie strony może negatywnie wpłynąć na współczynniki konwersji. Aż 40 procent użytkowników opuści witrynę, której załadowanie trwa więcej niż 3 sekundy. Opóźnienie o zaledwie 1 sekundę może oznaczać 7-procentowy spadek konwersji. Ponadto szybkość strony, ma ogromne znaczenie dla rankingu SEO w algorytmach Google.

Możesz poprawić szybkość strony na różne sposoby. Czasami jest to tak proste, jak zmniejszenie liczby czcionek. Inne techniki obejmują na przykład:

  • Unikanie korzystania z wtyczek
  • Wstępne ładowanie często używanych linków
  • Konfigurowanie obrazów do ładowania tylko wtedy, gdy pojawiają się na ekranie

8. Spersonalizowany content

Witryny internetowe mogą śledzić historię przeglądania klientów, lokalizację i inne wskaźniki, dlatego spersonalizowana treść jest kluczowym trendem w projektowaniu stron w 2022 r. Przykładowo witryna detaliczna może zwiększyć konwersje, wyświetlając ostatnio oglądane lub zapisane produkty. Gdy klient odwiedza witrynę z nieruchomościami, może zobaczyć wyświetlanie nieruchomości we wcześniej wyszukiwanych kodach pocztowych. Skuteczne techniki personalizacji obejmują:

  • Spersonalizowane landing page
  • Rekomendacje
  • Nakładki i wyskakujące okienka
  • Spersonalizowany pasek nawigacyjny
  • Spersonalizowane wyniki wyszukiwania
  • Spersonalizowane wezwanie do działania (CTA)

Według jednego z raportów, spersonalizowane CTA, może zwiększyć konwersje o 202 procent. Personalizacja to trend, który warto śledzić.

9. Chatbots są bardziej wyrafinowane

Dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, chatboty stały się bardziej wyrafinowane. Kupujący i użytkownicy stron internetowych zaczęli polegać na chatbotach, które zapewniają obsługę klienta. Ta technologia może obsługiwać proste żądania, takie jak zapytania pt. „gdzie jest moja paczka?” Kilka trendów chatbotowych, które będziemy obserwować w 2022 roku to:

  • Chatboty multimedialne
  • Obsługa zwrotów detalicznych online
  • Naturalny, konwersacyjny ton
  • Możliwość przyjmowania płatności
  • Chatboty wielojęzyczne

Chatbot może informować klientów o aktualizacjach usług, premierach produktów i specjalnych promocjach oraz odpowiadać na pytania klientów. Twoja firma oszczędza również pieniądze, gdy klienci komunikują się z chatbotem zamiast z żywą osobą.

10. Aktywacja głosowa

Jednym z nowszych trendów w projektowaniu stron internetowych w 2022, jest aktywacja głosowa. W dobie chatbotów i wirtualnych asystentów łatwość obsługi produktu jest kluczową kwestią dla każdej strony internetowej. Spójrzmy prawdzie w oczy: klientowi o wiele łatwiej jest wypowiedzieć swoją prośbę, niż ją opisać.

Ponieważ dokładność rozpoznawania głosu przekracza 90 procent , nadszedł czas, aby włączyć aktywację głosową do listy niezbędnych elementów projektowania stron internetowych w roku 2022. Niezależnie od tego, czy Twoi klienci będą zadawać pytania, czy wyszukiwać treści, na pewno zapewnisz im bezproblemowy, wygodny interfejs użytkownika (UI).

Gdy większość inteligentnych urządzeń jest wyposażona w funkcje wyszukiwania głosowego, sensowne jest, aby witryny internetowe również zawierały tę technologię. Użytkownicy internetu są już przyzwyczajeni do używania wyszukiwania głosowego jako wygodnego narzędzia, na przykład w podróży. Mimo, że aktywacji głosowej nie znajdziesz na każdej stronie internetowej, to jest to trend, który prawdopodobnie nabierze rozpędu.

11. Dostępność

Dostępność jest składnikiem inkluzywności, ale jest także samym w sobie trendem w projektowaniu stron internetowych. Celem jest zaprojektowanie strony internetowej, z której każdy, w tym osoby niepełnosprawne, będzie mógł wygodnie korzystać. Większa dostępność oznacza większą liczbę odbiorców i lepszą obsługę klienta oraz może pomóc w zwiększeniu konwersji.

Techniki projektowania stron internetowych, które poprawiają dostępność, to:

  • Większy kontrast między tłem, a pierwszym planem
  • Interaktywne elementy, które są łatwe do zidentyfikowania i dostępne za pomocą klawiatury
  • Białe znaki i nagłówki do oznaczania grup treści
  • Tekst alternatywny, aby pomóc użytkownikom niedowidzącym zrozumieć obraz (idealny również dla SEO!)

Przy ponad 60 milionach osób niepełnosprawnych, mieszkających w samych Stanach Zjednoczonych, projektowanie stron internetowych z ułatwieniami dostępu jest właściwym rozwiązaniem i z pewnością ma sens dla biznesu.

Czy wiesz,
że możesz odmienić
swój biznes?
Zacznijmy już teraz

12. Wyłącznie tekstowy Hero

Hero to pierwsza rzecz, jaką zobaczy odwiedzający Twoją witrynę. W tradycyjnych gazetach to treść “nad foldem”, czyli przed linią zgięcia gazety. Ta treść to Twoja szansa na przyciągnięcie uwagi użytkownika ciekawym komunikatem. Hero tradycyjnie zawiera zdjęcie z tekstem. Jednak hero wyłącznie tekstowy, to jeden z największych trendów w projektowaniu stron internetowych w 2022 roku.

Duży, pogrubiony tekst i pomysłowe użycie kolorów opowiadają Twoją historię bez użycia rozpraszających obrazów. Spróbuj zastosować unikalną czcionkę, której zwykle nie wybierasz. Pamiętaj, że nacisk kładziony jest na treść. Hero składający się tylko z tekstu umieszcza przesłanie Twojej marki na pierwszym planie.

13. Podzielony ekran

Niezależnie od tego, czy jest podzielony w pionie, czy w poziomie, dzielony ekran to skuteczny sposób na wyświetlanie dwóch ważnych pomysłów, produktów lub usług. Najlepiej sprawdza się on przy prostym, minimalistycznym designie. Będziesz musiał pozostawić dużo pustej lub negatywnej przestrzeni, aby przekaz był czytelny. Unikaj podziału ekranu, jeśli Twoja witryna zawiera więcej treści.

Elementy designu podzielonego ekranu:

  • Żywe kolory
  • Pogrubiona typografia
  • Nałożony tekst lub inne elementy po obu stronach ułatwiające przepływ wizualny
  • Tekst z jednej strony i obraz z drugiej strony
  • Ekran, który dzieli się, gdy użytkownik zaczyna przewijać

14. Glassmorfizm

Z odrobiną połysku tutaj i odrobiną przezroczystości tam Twoje elementy projektu mogą wyglądać jak szkło. Glassmorfizm to złudzenie optyczne stworzone za pomocą dyfuzji, odbicia i cienia. Ponadto glassmorfizm tworzy efekt 3D, dzięki czemu wydaje się, że obiekty dosłownie wyskakują z ekranu.

Inny efekt imitujący szkło, to efekt matowego szkła. Zamazany obraz jest widoczny przez matową nakładkę, a tekst pozostaje wyraźny i czytelny na obrazie. Dzięki temu trendowi w projektowaniu stron internetowych, możesz korzystać z przejrzystości bez wprowadzania wizualnego bałaganu.

Słowo ostrzeżenia: nadużywany glassmorfizm może sprawić, że strona będzie mniej czytelna dla osób z problemami ze wzrokiem. Aby uzyskać czytelny interfejs użytkownika:

  • Unikaj rozmycia w obszarach interaktywnych
  • Nakreśl obszary za pomocą granic i cieni
  • Upewnij się, że jest wystarczający kontrast między tekstem a tłem
  • Grupuj powiązane treści razem

15. Scrollytelling

Chcesz przekształcić swoje treści w dynamiczny, interaktywny UX? Ten efekt działa wyjątkowo dobrze w przypadku długich, chronologicznych treści. Gdy użytkownik przewija stronę internetową, seria mediów dźwiękowych i wizualnych opowiada historię i zachęca użytkownika do dalszego przewijania. Przewijanie w poziomie urozmaica doświadczenie użytkownika.

Znany również jako „wizualizacja narracyjna”, scrollytelling wykorzystuje kombinację efektów, aby opowiedzieć historię. Obejmują one:

  • Duże obrazy
  • Tekst dynamiczny
  • Zmiany kolorów
  • Miękkie przejścia
  • Dźwięki

16. Scrollowanie horyzontalne

Jak wspomniano powyżej, przewijanie w poziomie, wprowadza element zaskoczenia do UX. Jest to jeden z obecnych trendów w projektowaniu stron internetowych, który najlepiej sprawdza się w przypadku treści bogatych w obrazy. Przewijanie z boku na bok przypomina przerzucanie stron katalogu lub przeglądanie mapy. Ten efekt jest odpowiedni dla wielu rodzajów stron internetowych, w tym szczególnie stron dotyczących:

  • Fotografii
  • Podróżowania
  • Katalogów produktowych
  • Trendów modowych
  • Inspiracji domowych i ogrodowych

17. Multilayering

Wiemy już, że w 2022 roku trendy w projektowaniu stron internetowych odchodzą od czystego, minimalistycznego wyglądu i wkraczają w bardziej złożone, śmiałe efekty. Jednym z przykładów takiego efektu jest zawartość wielowarstwowa, w której warstwy obrazów, tekstu i animacji tworzą satysfakcjonujące wrażenia wizualne, a treść nie wydaje się “zagracona”.

Ważną wskazówką dotyczącą wielowarstwowości jest unikanie przesady. Trzymaj się ogólnego motywu i ogranicz elementy strony do minimum. Projekt wielowarstwowy może szybko przekształcić się w bałagan, gdy dodasz zbyt wiele warstw lub elementów.

Możesz tworzyć różnorodne efekty, eksperymentując z kolorem, rozmiarem obrazu i liczbą warstw. Na przykład, można stworzyć głębię za pomocą warstw tła, środkowego i pierwszego planu. Duży obraz tła lub jego ciemny kolor nada stronie czysty, jednolity wygląd.

18. Ręcznie robione grafiki

Nawet pomimo tych wszystkich zaawansowanych trendów w projektowaniu stron internetowych, 2022 rok przynosi również tęsknotę za elementami wykonanymi przez człowieka. Ręcznie wykonane grafiki mogą być niedoskonałe, ale to właśnie one tworzą przytulną atmosferę, której zaawansowana technologia nie może dorównać. W połączeniu z grafiką generowaną komputerowo, ta przygotowana ręcznie dodaje równowagi i ciepła.

Możesz wykorzystać niemal nieskończoną liczbę materiałów i technik, aby stworzyć grafikę handmade. Polecamy:

  • Rysunki kredką dla uzyskania efektu tekstury
  • Bazgroły i gryzmoły
  • Wycinanki z papieru
  • Tkaninę i przędzę
  • Ręcznie robione znaczki
  • I cokolwiek co możesz sobie wyobrazić!

19. Gradienty

Jeśli szukasz efektownego tła lub tekstury bez obrazów, spójrz na gradienty. Chociaż istnieją od wielu lat, gradienty są teraz bardziej wszechstronne niż kiedykolwiek. Użyte jako tło tworzą głębię i dramatyzm. Jednak w 2022 roku zobaczysz więcej pomysłowych zastosowań i efektów tego narzędzia.

Nie musisz używać gradientów tylko jako tła. Aby uzyskać ciekawy efekt, projektanci stron internetowych używają ich nawet jako kolorowych wypełniaczy tekstu. Ziarniste gradienty tworzą teksturę na ilustracjach 3D i nadają wygląd analogowego filmu, a inne zastosowania gradientów obejmują:

  • Nakładki
  • Ikony
  • Logo
  • Przyciski
  • Animacje

20. Negatywna przestrzeń

Negatywna przestrzeń ułatwia użytkownikom czytanie i skanowanie treści w Twojej witrynie. Zbyt dużo treści ze zbyt wieloma opcjami sprawia, że strona jest myląca i odciąga uwagę od głównego przekazu marki. Znana również jako “biała” lub “ujemna” przestrzeń, oznacza po prostu pozostawienie pustej przestrzeni między obszarami zawierającymi treści. Przestrzeń niekoniecznie musi być biała; po prostu musi być wolna od treści.

Negatywną przestrzeń można tworzyć na wiele różnych sposobów, takich jak:

  • Marginesy lub granice między kolumnami, obrazami lub innymi dużymi elementami
  • Odstępy między wierszami, akapitami, ikonami lub innymi małymi elementami
  • Zmniejszona liczba elementów na stronie
  • Rozwijane opcje ułatwiające nawigację

Pytanie brzmi, czy chcesz, aby Twoja witryna zawierała jak najwięcej treści na stronie, czy wolisz mieć najlepszy projekt? Strony internetowe w 2022 r. będą charakteryzować się sprytnym wykorzystaniem negatywnej przestrzeni i wygodniejszym UX.

21. Vintage

Inną odmianą odważnego, innowacyjnego trendu jest paradoksalnie powrót do stylu vintage. Może to tęsknota za ucieczką w prostsze czasy po dwóch latach pandemicznego stresu? Bez względu na powód, wśród trendów projektowania stron internetowych w 2022 r. znajdziesz elementy retro. Aby uzyskać ten nostalgiczny akcent, spróbuj włączyć niektóre z nich na swoją stronę:

  • Pastelowe odcienie
  • Miękkie oświetlenie
  • Zakrzywione lub romantyczne czcionki
  • Efekt blur
  • Efekt ziarna
  • Jasne kolory lat 90.
  • Czcionki podobne do tych z maszyn do pisania, takie jak Courier

22. One-Page Websites

Twoja strona internetowa ma wąską tematykę lub przekazuje prosty pomysł? Rozważ jednostronicową witrynę internetową, trend szczególnie dopasowany do fotografii, sztuki lub pojedynczego produktu lub usługi. Podobnie jak jednostronicowa broszura lub plakat, jednostronicowa witryna internetowa nie ma menu ani licznych podstron do nawigacji.

Przykłady witryn jednostronicowych obejmują:

  • Cyfrowe CV, które potencjalni klienci mogą zobaczyć od razu
  • Listę przykładowych projektów
  • Menu kawiarni ze zdjęciami pozycji menu
  • Promocję i pobieranie aplikacji mobilnych
  • Strony internetowe z wydarzeniami, reklamujące sprzedaż biletów, daty, lokalizację i inne informacje

Możesz uczynić stronę tak prostą, jak tylko chcesz, całkowicie pomijając obrazy, fantazyjne efekty przewijania i nakładki. Możesz też wykazać się kreatywnością i dodać animację oraz inne efekty, aby Twoja pojedyncza strona przyciągała wzrok i była zabawna.

Standardy projektowania stron internetowych ewoluują z roku na rok, a 2022 nie jest wyjątkiem. Wraz z rosnącym naciskiem na dostępność i inkluzywność, coraz więcej użytkowników korzysta z najnowszych trendów. Zacznij więc swój projekt, korzystając z tych trendujących pomysłów!

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zacznijmy budować go razem!

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA oraz obowiązuje Polityka Prywatności i Warunki Korzystania Google.
    Arkadiusz Zdziebko
    Head of Sales, Develtio